Alışveriş trafiğinin en yüksek düzeylerde seyrettiği ve günümüz tüketicisinin internet üzerinden hızlı çözümleri tercih ettiği; Black Friday/Efsane Cuma, yılbaşı, sevgililer günü, anneler günü, babalar günü veya sezon indirimleri gibi özel günlerin, e-ticaret yapan işletmeler adına en önemli süreçler olduğunu söylemek mümkündür. Ancak bu telaşlı, hızlı ve özel günler, e-ticaret işletmeleri için büyük bir fırsat olarak görünse de, böylesi önemli günleri gerçek bir başarı hikayesine döndürebilmenin altında yatan en önemli faktör olan web sitesinin hazırlığını da göz ardı etmemek gerekmektedir.
Günümüz tüketicisinin gerek zamandan tasarruf amacıyla gerekse birçok ürünü aynı anda kıyaslama fırsatını elde etmek amacıyla evinden veya bulunduğu herhangi bir ortamdan hızlıca alışveriş yapmasına olanak sağlayan internet dünyasında rekabet her geçen gün artıyor. İnternet üzerinden potansiyel müşterisine ulaşmak adına maddi, manevi büyük emeklerle çeşitli dijital pazarlama ve reklam çalışmalarını hayata geçiren işletmeler için, web sitelerinin sağlıklı işleyişi en az ürün kaliteleri veya çeşitliliği kadar önem kazanıyor.
Peki, böylesi yoğun ziyaretçi trafiğinin öngörüldüğü dönemleri en verimli şekilde sonuçlandırmak ve web sitenizin tüm ziyaretçilerinize sorunsuz bir alışveriş deneyimi sunmasını sağlamak adına nelere dikkat edilmeli? Ürünler hazır ama ya web siteniz özel günlerin yoğunluğuna hazır mı?
Bu konuda dikkat edilmesi gereken birkaç önemli konuyu sizlerle paylaşmak isteriz.
Black friday ve yılbaşı döneminde çevrim içi trafik 10 kat daha fazla!
Black Friday veya Özel Günlerdeki Trafiği Kaldırmak için Nasıl Hazırlanmalı?
Ülkemizde Efsane Cuma olarak da adlandırılan Black Friday döneminde internette çevrim içi trafiğin ortalamanın 10 katı kadar arttığı raporlanmaktadır. Yılın en yoğun alışveriş dönemlerini kapsayan böylesi önemli süreçlerde en iyi ürünü, en uygun fiyatla bulmak için birbiriyle yarışan tüketiciler birden çok web sitesini ziyaret ederek araştırmalar yapmakta, ürünleri sevdikleri ile paylaşmakta, sepete ekleyerek düşünmekte hatta sitelerden tamamen çıkış yapmadan belki de alışverişi tamamlamak adına bir süre düşünmektedirler.
Tüm bu heyecanlı arayışların ve paylaşımların oluşturduğu site trafiğindeki artışlar, doğal olarak belli başlı teknik alt yapı kaynaklarına sahip olmayan siteler için aynı zamanda bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Yoğun dönemlerde web sitelerinde herhangi teknik bir sorunlarla karşılaşmamak, potansiyel müşteriye olumlu bir alışveriş deneyimi sunmak ve satışları başarı ile gerçekleştirmek adına e-ticaret sitesi yetkileri tarafından aşağıda belirtilen konulara dikkate edilmeli ve gerekli önlemler mutlaka alınmalıdır.
Site Açılış ve İşleyiş Hızı
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, tüketici internet dünyasının hızını seviyor. Yavaş açılan siteler, sürekli bekleme uyarısı veren sayfalar veya görseller ziyaretçiler açısından zaman kaybı olarak nitelendiriliyor ve siteden hızlı şekilde çıkışı tercih ediyorlar. Sitede yer alan görsellerin veya videoların aşırı yüklü olması nedeniyle sayfa yükleme sürelerinde yaşanan sıkıntılar, ziyaretçiler tarafından kabul görmeyen bir hata olup siteyi daha fazla zaman kaybetmeden terk etmek için geçerli bir sebep oluyor. İnternet dünyasında “hemen çıkma oranı” olarak da adlandırılan İngilizce karşılığında “Bounce Rate” olarak bilinen bu kavram; aslında ziyaretçinin siteniz ile ilgili görüşlerini elde edebileceğiniz en doğru raporlama sistemidir.
Sadece yoğun dönemler için değil, periyodik aralıklarla analizlerinin yapılması gereken site çıkış oranı araştırmaları, site içeriklerinin doğru kurgulanıp kurgulanmadığı konusunda da bilgi sahibi olmak açısından önemlidir. Bu tip durumlar için; siteye yüklenen görsel boyutlarının doğru olup olmadığını, site haritasının doğru kurgulanıp kurgulanmadığını doğru irdelemek gerekmektedir. Site genelinde yaşanan boyut problemlerini anında tespit etmek ve gerekirse site bant genişliği açısından önlem almak ve limit artırımına gitmek önemlidir.
Site Hataları / Beklenmeyen Hatalar
Tarih boyunca alışveriş insanoğlu için büyük bir keyif kaynağı olmuştur. İnternetin bu keyfe ilave olarak tüketiciye sunduğu “her an her yerde alışveriş” imkanı ise günümüz tüketicisi için vazgeçilmez bir alışkanlığa dönüşmüştür. Ancak temelinde keyif olan bu alışkanlık, beklenmedik anlarda karşısına çıkan “hata” uyarıları ile bölündüğünde, kırgınlığa sebebiyet vermekte hatta sabır sınırlarını aşarak siteyi terk etmeye kadar varmaktadır. Beklenmeyen sayfa hataları, alışveriş yapıldığı halde sepette ürün olmaması, kredi kartı işlemlerinde yaşanan sıkıntılar, defalarca girildiği halde algılanmayan adres bilgileri; ziyaretçilerin hafızalarına keyifsiz bir alışverişi deneyimi olarak kaydedilecek ve işletme için marka itibarı açısından üzücü olmanın yanı sıra hem satış hem de genel olarak bir müşteri kaybına sebebiyet verecektir. Bu konuda sitenin teknik alt yapı ve donanımı son derece önem kazanmaktadır.
Domain veya Hosting Sorunu
Böylesi önemli, satışa ve markaya odaklı günler için haftalar öncesinde başlatılan reklam kampanyaları, hazırlıklar, pazarlama çalışmaları ve tüm emeklerin bir küçük unutkanlık ile hüsrana dönmesi mümkündür. Domain ve hosting hizmeti alınan şirketlere ödenmeyen yenilenme bedelleri ya da doğru hizmeti sunmakta zorlanan ve sürekli alt yapı sorunu yaşayan site barındırma firmaları; marka imajı açısından verdiği zararın yanı sıra en önemli süreçlerin yaşanılan teknik sorunlarla heba olmasına sebep olabilmektedirler.
Bu nedenle; özellikle ziyaret trafiği fazla olan e-ticaret sitelerinin doğru ve referans açısından güçlü hosting firmaları ile çalışıyor olmaları markaya yapılacak en önemli yatırımdır. E-ticaret siteleri için en doğru hosting planını seçmek site güvenliği ve performansı açısından en önemli konuların başında gelmektedir.
Sürekli Analiz ve Ölçümlemeler Önemli
E-ticaret sitelerinin genel analizlerinin ve ölçümlemelerinin düzenli olarak yapılıyor olması ve sitenin normal dönemlerde aldığı ziyaret oranının doğru analiz edilmesi; sitenin önemli dönemlerde gerçekleşmesi beklenen artışa hazır olup olmayacağı konusunda gerekli istatistiğe ulaşmak açısından önemlidir. Sitelerin trafik analizleri düzenli aralıklarla alınmalı, trafik artışındaki değişimler kaydedilmeli ve gerekli görüldüğü takdirde zamanında müdahale edilerek alt yapıda gerekli değişikliğe gidilmelidir. Bu ölçümlemeler sitenin kendine özel uygulayacağı indirim dönemlerini de içerecek şekilde gerçekleştirilmeli, site kaynak kullanımları doğru şekilde raporlanmalıdır.
İçeriklerin Doğru ve Yeterli Olması
Sadece önemli günler için değil, genel olarak e-ticaret sitelerinin önemsemesi gereken teknik donanımlar haricindeki konuların en başında ise site içeriği yer almaktadır. Tüketici, satın alma kararını vermek adına gerekli olacak tüm ürün bilgilerine en ince ayrıntısına kadar ulaşabilmeli, görsellerini her açıdan inceleyebilmeli, teslim detaylarını, değişim detayları ile ilgili sözleşmeleri ve iade şartlarını mutlaka görüyor olmalıdır. Tüm bunlara ilaveten; ürünlerin açıklamaları altında “müşteri yorumlarına” yer vermek, potansiyel alıcıların diğer deneyimler hakkında bilgi almalarına olanak sağlamak güven sağlamak açısından önemlidir.
Güvenli Alışveriş
Sitede tüm arayışlarına cevap bulan ve uzun süre ziyaretini sürdürerek herhangi bir ürünü alan tüketicinin, satış işlemini sonlandıracağı anda karşılaşacağı ödeme yöntemleri çok önemlidir. Herhangi bir güvenlik aşamasına tabi olmayan, güvenli bir ödeme yöntemi sunmak konusunda yetersiz kalan siteler, son anda yaşanan güvensizlik neticesinde satış kaybına uğramakta ve tüketici nezdinde ise marka itibarlarını kaybetmektedirler.
7/24 Müşteri hizmeti veren, çağrı merkezi olan, herhangi bir iletişim numarası sunan, adresi ve ticari bilgileri kayıtlı olan, bankacılık sisteminin sunduğu güvenlik zincirine sahip siteler; tüketici nezdinde her zaman güven oluştururlar.
Site Haritası / Akış
Tüketici aradığı ürüne kolay ve hızlı ulaşabilmeli, arama bölümüne gireceği kelimelerle kullanım açısından rahatlık yaşamalı ve doğru kurgulanmış bir site akışı ile yardımcı ve/veya ürün ile birlikte kullanılabilecek diğer alternatifleri de olaylıkla görüntüleyebilmelidir. Ürünlerin yer aldığı kategori bölümlerinin doğru oluşturulması, birbirini destekleyen alt ürünlerin doğru kurgulanması ve ürün yelpazesinin en anlaşılır şekilde sunumu, sitede aranan ürüne hızlı ulaşımı sağlamak ve satışa teşvik açısından olumlu bir yaklaşım olacaktır.
Site tasarımı, site içeriği kadar önemi olan bir diğer unsudur. Kullanılan renkler, grafikler, görseller, yazı boyutları ve karakterler ziyaretçileri rahatsız edecek oranda göz yorucu tasarımlar her zaman siteden hızlı çıkma oranını yükselten unsurlardır.